E-rowery to nowoczesny fenomen. Cały szereg faktów przyczynia się do coraz większego sukcesu i popularności tego środka transportu. Dla wielu osób do najważniejszych czynników należy ekologiczny napęd. Baterie w najlepszych rowerach elektrycznych są w stanie pokonać w optymalnych warunkach odległość nawet 200 km na jedno naładowanie. Ten środek transportu jest w takim razie nie tylko przyjazny dla środowiska, ale również praktyczny, wydajny i wygodny.
Tak, nawet e-rower wymaga pedałowania, ale jazda na takim rowerze nie wymaga tyle wysiłku. Dlatego nawet mniej doświadczeni rowerzyści mogą cieszyć się długimi i trudnymi jazdami na przykład w górach i zamiast ocierania potu mogą podziwiać piękno wokół siebie. E-rowery pozwolą Ci nawet w upalne lato wygodnie dojeżdżać do pracy bez zbędnego wysiłku, czy konieczności zabierania z sobą zapasowego ubrania, a także nadają się dla osób starszych lub osób niedysponowanych ze względów zdrowotnych.
Ponieważ rowery elektryczne cieszą się dużą popularnością i istnieje ogromny wybór tych rowerów, przygotowaliśmy dla Ciebie obszerny test. W naszym rankingu rowerów elektrycznych na 2019 rok znajdziesz przedstawicieli różnych kategorii cenowych.
Uwzględniliśmy również różne rodzaje rowerów: miejskie, górskie, damskie i męskie. Na zakończenie czeka na Ciebie przewodnik wyboru, w którym dowiesz się, jak zorientować się w ofercie i jak możesz kupić najlepszy e-rower pod względem konstrukcyjnym, który będzie najbardziej spełniać Twoje wymagania.
Porównanie najlepszych rowerów elektrycznych
Produkt | Informacje | Ocena | Cena (od) | ||
---|---|---|---|---|---|
ROWERY ELEKTRYCZNE GÓRSKIE I CROSSOWE |
|||||
#1 | Haibike Sduro Hardnine 7.0 2019 | Bateria: Yamaha, w ramie, 500 Wh Rozmiar kól: 29" Zasięg: 50-100 km Moc silnika: 250 W Waga: 22,8 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 11129 zł | Więcej informacji |
#2 | Cube Acid Hybrid One 400 29 | Bateria: Bosch PowerPack 400 Rozmiar kól: 29" Zasięg: - km Moc silnika: 250 W Waga: 21,5 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 7125 zł | Więcej informacji |
#3 | Devron 28161 28" | Bateria: Phylion, 11 Ah Rozmiar kól: 28" Zasięg: 110 km Moc silnika: 250 W Waga: 22,30 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 3629 zł | Więcej informacji |
#4 | Kross Trans Hybrid 5.0 | Bateria: Shimano Steps BT-E6001 Rozmiar kól: 28" Zasięg: - km Moc silnika: 250 W Waga: 22,4 kg | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 8999 zł | Więcej informacji |
#5 | Devron Riddle M1.7 27,5" | Bateria: Phylion, 11 Ah Rozmiar kól: 27,5" Zasięg: 110 km Moc silnika: 250 W Napęd: Z tyłu roweru Waga: 24,25 kg | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 7799 zł | Więcej informacji |
#6 | Kawasaki KX-E-MTBFRONT-RBA | Bateria: Panasonic, w ramie, 36V/9Ah Rozmiar kól: 27,5" Zasięg: - km Moc silnika: 250 W Waga: 30 kg | [usr 4.6 text="true" tooltip="true"] | 7999 zł | Więcej informacji |
ROWERY ELEKTRYCZNE MIEJSKIE |
|||||
#1 | Devron 28426 28" - model 2019 | Bateria: PortaPower 14Ah Rozmiar kól: 28" Zasięg: 120 km Moc silnika: 250 W Waga: 27,25 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 11914 zł | Więcej informacji |
#2 | Devron 28124 28" - model 2019 | Bateria: Panasonic, Devron Electric 11 Ah Rozmiar kól: 28" Zasięg: 100 km Moc silnika: 250 W Waga: - kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 6489 zł | Więcej informacji |
#3 | Devron 28125 28" - model 2019 | Bateria: Panasonic, Devron Electric 11 Ah Rozmiar kól: 28" Zasięg: 100 km Moc silnika: 250 W Waga: 25,10 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 6989 zł | Więcej informacji |
#4 | Devron 28122 - model 2019 | Bateria: Devron Electric 8,8 Ah, Panasonic Rozmiar kól: 28" Zasięg: 80 km Moc silnika: 250 W Waga: - kg | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 6049 zł | Więcej informacji |
ROWERY ELEKTRYCZNE SKŁADANE |
|||||
#1 | Xiaomi Mi QiCYCLE | Bateria: Panasonic 209 Wh Rozmiar kól: 16" Zasięg: 45 km Moc silnika: 250 W Waga: 14,95 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 3599 zł | Więcej informacji |
#2 | Devron 20124 20" - model 2019 | Bateria: GreenWay 36V / 8,7 Ah Rozmiar kól: 20" Zasięg: 60 km Moc silnika: 250 W Waga: 25 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 6549 zł | Więcej informacji |
#3 | Airwheel R5 | Bateria: Litowo-Jonowy 214Wh Rozmiar kól: 16" Zasięg: 50 km Moc silnika: 250 W Waga: 18,5 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 3499 zł | Więcej informacji |
* Standardowa moc silnika to 250 W, jednak w razie potrzeby (na przykład podczas intensywnej jazdy pod górkę) można na krótki okres czasu uzyskać maksymalnej wydajności 500 W.
Jak wybrać e-rower (rower elektryczny)?
Zakup roweru elektrycznego przedstawia stosunkowo znaczącą inwestycję – nawet, jeśli wybierzesz bardziej cenowo dostępny wariant. Rower powinien Ci dobrze służyć przez wiele lat. Oczywiste jest więc, że wybierać trzeba po namyśle, rozważeniu wszystkich możliwości i zdecydować się dopiero na podstawie zgromadzonych ważnych informacji.
Aby wiedzieć, na czym przede wszystkim należy skupić swoją uwagę przy wyborze i zakupie e-roweru, przygotowaliśmy przewodnik właśnie dla Ciebie, aby pomóc Ci znaleźć ten najlepszy rower elektryczny.
Do czego będzie Ci służyć?
W pierwszej kolejności trzeba sobie wyjaśnić, w jaki sposób chcesz z roweru elektrycznego korzystać, i co rower powinien potrafić.
Czy będziesz na tym rowerze jeździć tylko w mieście, na wsi lub po ścieżkach rowerowych? Będzie służyć Ci tylko, jako środek transportu do przemieszczania się z punku A do punktu B, albo chcesz go wykorzystać do wycieczek? Czy zamierzasz wybrać się na łono natury, na drogi leśne czy do trudniejszy terenów górskich? Na podstawie sposobu wykorzystania roweru trzeba wybrać odpowiedni rodzaj roweru elektrycznego. A możliwości istnieje wiele.
E-rower miejski
Ten wariant dostosowany jest do jazdy na dobrych drogach publicznych i podczas ruchu. E-rowery miejskie są często lepiej dostępne cenowo i są tak wydajne, jak pozostałe rodzaje. Idealnie sprawdzają się na drogę do pracy, w gości, na zakupy itp. Rama jest niższa, żeby łatwiej wsiadać i wysiadać. Takie rowery powinny być wyposażone w światło, błotniki, osłonę łańcucha rowerowego itp., ponieważ na pewno będziesz wsiadał na rower w ubraniu cywilnym, którego nie chciałbyś zabrudzić.
E-rower crossowy / trekkingowy
W tym przypadku chodzi o typ uniwersalny. Rower poradzi sobie w środowisku miejskim, a także w trudniejszym (lub trudnym) terenie. Nadaje się do codziennego użytku, jak również do zajęć sportowych lub bardziej wymagających wycieczek. Jest bardziej wytrzymały niż rower miejski i również jego cena jest wyższa.
E-rower górski
Jeśli chcesz rower wykorzystywać przede wszystkim do pokonywania szczególnie trudnych tras z wyraźną wspinaczką i trudnym terenem, sięgnij po wariant górski. Te rowery zwykle są najdroższe, ale wyprodukowane są z najwyższej jakości komponentów i posiadają najbardziej wytrzymałą konstrukcję. Ważna jest jak najłatwiejsza obsługa, jakość hamulców oraz zawieszenie i wydajność silnika.
Zasięg maksymalny rowerów elektrycznych
Zasięg to jeden z najważniejszych parametrów e-roweru. Maksymalny zasięg jednak zależy w dużej mierze od wielu okoliczności. Przede wszystkim od wagi jeźdźca, jakości terenu, wzniesienia, ale również od wiatru czołowego, sposobu zmiany biegów itp.
Maksymalny zasięg określa przede wszystkim bateria. Standardowo e-rowery wyposażone są bateriami od 9 Ah do 14 Ah. Średni zasięg e-rowerów porusza się wtedy w granicach ok. 70-120 km na jedno naładowanie.
Tutaj zalecamy przy zakupie wybierać baterie znanych producentów – Samsung, Panasonic, LG.
Wydajność silnika
Podstawą każdego roweru elektrycznego jest oczywiście silnik. Nasze przepisy jednak ograniczają maksymalną moc silnika e-rowerów do 250 W. Często jednak te rowery są wyposażone w silniki o większej wydajności. Można je ale wykorzystać tylko w określonych warunkach.
Rower musiałby być bądź zarejestrowany, jako motocykl elektryczny, (co pociąga za sobą konieczność posiadania prawa jazdy itp.), albo maksymalna wydajność możliwa by była w trybie „offroad”. Zaletą wyższej mocy silnika jest również jego dłuższa żywotność. Jeśli jeździsz na maksimum, silnik oczywiście bardziej się zużywa.
Umieszczenie silnika elektrycznego
Ważną rolę odgrywa również samo umieszczenie silnika, przy czym istnieją trzy warianty.
Silnik na przednim kole
Ten wariant nie jest dzisiaj już tak częsty. Nadaje się prawie wyłącznie dla rowerów miejskich i jakościowych dróg. Pozycja silnika z przodu ma wiele wad i dlatego już jest stosowana coraz rzadziej. Jedną z niewielu zalet jest niska cena.
Silnik w środku
Popularność tego umieszczenia rośnie w ogromnym tempie. Jeśli chodzi o stabilność i wydajność jest to idealny wybór. Minusem jest jednak wyższa cena nabycia. Dlatego z silnikami centralnymi spotkać się można przede wszystkim w rowerach górskich czy trekkingowych.
Silnik na tylnym kole
Nadal popularna alternatywa oferująca solidne właściwości za rozsądną cenę. Silnik umieszczony jest z tyłu zwykle w rowerach miejskich i crossowych.
Umieszczenie baterii
Bateria jest kolejnym podstawowym elementem roweru elektrycznego. Ważna jest nie tylko jej pojemność, ale również umieszczenie. Można spotkać się z baterią na rurze siedziska, tylnym bagażniku czy na ramie. Jakie są plusy i minusy poszczególnych wariantów?
Bateria na bagażniku rowerowym
Umieszczenie baterii na bagażniku dotyczy przede wszystkim e-rowerów miejskich i crossowych. Zaletą jest to, że pozostawia wolną ramę i jest łatwa do manipulacji, minusem jest możliwe obniżenie sterowalności rowerem z powodu podwyższonego środka ciężkości.
Baterie na rurze siedziska
Zaletą tego wariantu jest nisko położony środek ciężkości i dobra sterowalność rowerem, minusem jest ograniczenie przerzutki.
Bateria ramowa
Ta opcja jest jedną z najpopularniejszych. Bateria nie ogranicza sterowalności ani wyważenia roweru i dobrze pasuje do ogólnego wyglądu roweru.
Ustawienie asystenta
Rowery elektryczne wyposażone są również w panel sterowania, na którym można ustawić poziom asystenta (zwykle standardem jest 5 poziomów), ewentualnie jego całkowite wyłączenie lub włączenie. Panel sterowania zazwyczaj posiada wyświetlacz LCD, na którym wyświetlane są różne informacje. Tą podstawową i najważniejszą jest stan baterii. Znajdują się tam również inne dane np. prędkość jazdy, pokonane kilometry itp.
Panel sterowania powinien być przejrzysty i umieszczony w dogodnym miejscu. Ilość wyświetlanych danych zależy od Ciebie. Czasami panel sterowania posiada także wyposażenie ponadstandardowe np. port USB do ładowania telefonu komórkowego.
Na jakim wyposażeniu skupić uwagę?
Wybierając rower elektryczny nie skupiaj swoją uwagę tylko na baterii i silniku. Również inne elementy muszą spełniać określone wymagania jakościowe.
Istotną rolę odgrywa typ i jakość hamulców, widelca przedniego oraz oczywiście ramy, obręczy rowerowej i opon. Bardzo ważna jest całkowita waga roweru. Zbyt ciężkim rowerem gorzej można kierować, a przy słabej baterii lub niskiego poziomu asystenta pedałowanie wymaga dużego wysiłku.
Kto będzie z e-roweru korzystał?
Konstrukcja roweru powinna również odpowiadać potrzebom użytkownika. Dotyczy to na przykład ramy. Niższa rama jest przeznaczona dla kobiet, dzieci i osób starszych, ponieważ umożliwia łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie – to docenisz zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy częściej trzeba się zatrzymywać. Niskie ramy są w takim razie typowe dla rowerów miejskich, ale również rowery trekkingowe mogą taką ramę posiadać.
Ważne jest również obciążenie e-roweru. W większości przypadków obciążenie wynosić będzie do 120 kg. Takie rowery są w pewnym stopniu uniwersalne. Istnieją również warianty o niższym obciążeniu – chodzi przede wszystkim o modele dla dzieci kobiet, jak również warianty o obciążeniu wyższym.
Im większa różnica jest pomiędzy obciążeniem i wagą jeźdźca, tym większy jest zasięg oraz żywotność roweru elektrycznego.
6 zalet rowerów elektrycznych
- 1) Daj sobie więcej wolności i ruchu
Jeśli do teraz nie odważyłeś się na dłuższe wycieczki rowerowe, masz ograniczenia z powodu zdrowia (np. problemy z układem sercowo-naczyniowym) albo Twoja kondycja fizyczna nie jest taka, jak reszty rodziny lub przyjaciół, z rowerem elektrycznym pokonasz trasy długie nawet kilkadziesiąt kilometrów, jazdę pod górkę bez utraty tchu i tempa.
- 2) Przyjazny dla środowiska naturalnego
Bez zużycia paliwa, bez szkodliwych emisji, minimalny hałas.
- 3) Pomaga poprawić kondycję i zyskać siłę
Jeśli jesteś po operacji, na pewny zadowoli Cię czas spędzony na łonie natury, który może być tak długi, jak sobie zażyczysz. Jeśli trasa będzie dla Ciebie zbyt trudna, po prostu włączysz napęd. Nawet w okresie rehabilitacji nie musisz wyrzekać się swoich ulubionych czynności czy kontaktu z przyjaciółmi.
- 4) Możesz wybierać się na znacznie dłuższe trasy
Czy podczas wycieczek rowerowych do trudno dostępnych miejsc dojeżdżałeś samochodem? Samochód teraz spokojnie zostaw w domu. Wysokojakościowy rower elektryczny umożliwia zasięg ponad 100 km. Wytrzymała konstrukcja utrzyma Ciebie i Twój plecak turystyczny.
- 5) Ekologiczny i szybki transport do pracy/sklepu
Poranne korki, nerwowi kierowcy, przeciążone sprzęgło, zużycie paliwa, opóźnienia w pracy – to wszystko może stać się przeszłością, jeśli zamienisz 4 koła z silnikiem za rower elektryczny. Bardzo łatwa manipulacja, możesz poszerzyć wyposażenie o bagażnik rowerowy, koszyki na zakupy, bardziej śmiałe kobiety mogą nawet wsiadać na rower w spódnicy.
- 6) Nie wymaga żadnych dalszych inwestycji
Z pewnością zauważyłeś, że cena e-roweru jest wyższa. Kupując klasyczny rower wydajesz około 800,00 PLN, ale cena roweru elektryczne jest minimalnie 4-5 razy wyższa. Oprócz regularnego ładowania baterii nie wymaga żadnej dodatkowej opieki. Raz na jakiś czas wystarczy dokręcić hamulce, wyregulować szprychy kół lub, jeśli to konieczne, wymienić opony i dętki w przypadku ich przebicia.
Dodaj komentarz